Home / Mindfulness training

Mindfulness training

Mindfulness training

Mindfulness helpt ons ieder moment van ons leven volledig te leven, ook de meest moeilijke momenten. De Mindfulness cursus geeft je tools om helder en doelbewust aanwezig te zijn in het hier en nu, niet oordelend en zonder iets te verdringen of aan te moedigen. Het is een krachtige, praktische, vaardigheidstraining waarin je leert hoe je minder stress kunt ervaren en meer kunt genieten van het leven.

Mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) combineert theorie en praktijk van oosterse boeddhistische aandachtmeditatie en westerse psychologische cognitieve therapie.

Positieve effecten

Uit onderzoek is gebleken dat het beoefenen van Mindfulness de volgende resultaten oplevert:

  • Stress neemt af en je kunt beter omgaan met stressvolle gebeurtenissen
  • Je concentratie en het prestatievermogen verbeteren
  • Je kan je beter ontspannen
  • Er ontstaat een positiever beeld van je zelf en de omgeving
  • Er vindt een verschuiving in de hersenactiviteit plaats naar de linker frontale cortex, deze is goed voor een positieve gemoedstoestand en voor minder angstbeleving
  • Klachten als slapeloosheid, angst, piekeren en depressieve gevoelens nemen af
  • Mensen die vaker dan 3 x een depressie hebben gehad, hebben na een mindfulness-training 50 % minder kans op terugval in een depressie

Je krijgt controle over je aandacht. Je ontdekt hoe je volledig geconcentreerd kunt blijven op het moment. Nu ben jij degene die bepaalt waar jouw aandacht aan wordt besteed, zodat je gefocust blijft op jouw doel. Mensen ervaren na de cursus meer levensvreugde en rust. Leven in het nu wordt een tweede natuur.

Inhoud training

De 8-weekse Mindfulness-training bestrijkt een periode van acht weken. Gedurende deze weken is er iedere week een bijeenkomst van 2,5 uur.

De trainingen die je krijgt aangeboden bij mij, zijn de mindfulness trainingen zoals geprotocolleerd door Jon Kabat-Zinn en zoals deze later internationaal verder zijn uitgewerkt naar voortschrijdend wetenschappelijk inzicht. Aan de hand van diverse werkvormen oefen en onderzoek je samen met een groep van maximaal 10 mensen jouw mogelijkheden om meer bewust in het dagelijks leven te staan en beter om te kunnen gaan met moeilijke of stress gevende situaties. Iedere week krijg je oefeningen mee voor thuis.

Mindfulness-training is geen praatgroep of therapie. We richten ons op de training. De thuisbeoefening is een belangrijk onderdeel van de training. Je leert een vaardigheid aan. Bewust en met aandacht leven vraagt simpelweg om dagelijkse oefening. Je kunt het vergelijken met piano spelen. Dat leer je ook niet alleen tijdens de lessen. Juist door dagelijks oefenen ontwikkel en verfijn je die vaardigheid.

Aan de hand van diverse werkvormen oefen en onderzoek je jouw mogelijkheden om meer bewust in het dagelijks leven te staan en beter om te kunnen gaan met moeilijke of stress gevende situaties.

Elke bijeenkomst bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Uitleg over denken, denkpatronen en omgaan met emoties
  • Aanleren van verschillende aandacht-en meditatie-en yogatechnieken
  • Het leren toepassen van de technieken in je dagelijks leven
  • Bespreken van de oefeningen en leren van elkaar

Er wordt van je verwacht dat je minimaal drie kwartier per dag oefent. Als je vooraf al weet dat dit niet mogelijk is, raad ik je aan contact op te nemen met mij, om te overleggen of voor jou deze training wel op dit moment de geschikte stap is om te maken.

Het gaat bij Mindfulness niet om het leren van een kunstje. Een gewoonte doorbreken kost tijd en aandacht, zeker als het omgaan met moeilijke zaken betreft. Oefenen betekent iedere dag een moment voor jezelf. Een moment waarin je oefent om mindful aanwezig te zijn. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van geleide meditaties, bewegingsoefeningen en cognitieve technieken. Je krijgt diverse mp3 te downloaden bestanden met instructies om thuis mee te oefenen.

Via schriftelijk materiaal wordt het huiswerk uitgelegd en de behandelde stof nader uitgewerkt en verrijkt. Verder zijn er ook oefeningen die je kunt toepassen in je dagelijks leven, thuis en op je werk. Zo kun je Mindfulness inpassen in je dagelijks leven. Tijdens de bijeenkomsten kijken we terug op je thuisbeoefening en de zaken die je daarin bent tegengekomen. We onderzoeken samen welke trainingsoefeningen het best bij jou passen. Je wisselt ervaringen uit met andere deelnemers. De nadruk ligt daarbij op oefenen, waarbij we veel kunnen leren van elkaars ervaringen.

Wat kun je verwachten:

Het programma duurt 8 weken. Er zijn 8 bijeenkomsten van 2,5 uur.

Tijdens de bijeenkomsten oefen je in:5

  • Leven in het hier-en-nu, uitschakelen van de automatische piloot
  • Gedachten als spinsels herkennen, omgaan met zelfkritiek
  • Opnieuw contact maken met je gevoelens, aandachtgerichte meditatie
  • Ademhalingsoefeningen
  • Stabilisatie van het denkproces, niet meer malen
  • Lichaamsbewustzijn, bevriend raken met je emoties
  • Je grenzen aftasten en bepalen
  • Mindfulness zijn in je dagelijks leven, in het huidige moment

Individuele training of duo training

Soms is een groepstraining niet mogelijk, niet wenselijk of net niet het juiste instrument voor jou. Maar is het wel de inzet van Mindfulness die kan zorgen om net even dat zetje te krijgen of verder te groeien, meer rust te krijgen, met meer aandacht te leven en beter voor jezelf te zorgen.

In die gevallen bied ik je  een (gratis) intake-gesprek waarna wij eventueel verdere afspraken kunnen maken over een individuele training of een duo training (samen met je partner, maatje, je beste vriend of vriendin). De locatie  en het tijdstip stellen we in overleg vast, in het algemeen kun je op korte termijn beginnen.

De kosten

Een basistraining kost in groepsverband € 325,- per persoon.

Een individuele training of duo training kost € 500,- per persoon.

  • Het tarief is inclusief een uitgebreide werkmap.
  • Het tarief is inclusief BTW.
  • Betaling van de declaratie binnen 14 dagen.

Gun je het jezelf om deze training te volgen? Meld je dan nu aan door: hier te klikken.

Top