Home / Mindfulness

Mindfulness

Mindfulness

Naast het innemen van gezonde voeding en het beoefenen van sporten, kun je je geest en lichaam trainen om fit en opgewekt te blijven. Net zoals je je spieren kunt trainen, kun je ook je aandacht trainen. Het is een leven waarin aandacht een centrale rol speelt. Je bent je bewust van je doen en je laten, bewust ook van wat er aan gedachten en gevoelens in je omgaat. Je hebt oog voor anderen. Belangrijke voorwaarden zijn het vermogen je aandacht te richten, en de tijd te nemen om je bewust te zijn van je waarnemingen.

De mindfulnesstraining leert je je gedachten te observeren, zonder erover te oordelen, waardoor piekeren, malende gedachten, in de kiem wordt gesmoord. Het gaat daarbij niet om het veranderen van deze gedachten, maar om ervan los te komen en het vermogen te ontwikkelen om de gedachten als waarnemer  te observeren.

Het mooie van mindfulness is dat het altijd een positief effect heeft, ongeacht hoe je je voelt. Je hoeft geen klachten te hebben om er baat bij te hebben. Als je mindfulness inweeft in je dagelijkse leven groeit mindfulness uit tot een levenshouding.

Wat is mindfulness

Mindfulness betekent: je bewust zijn van wat er gebeurt. En in contact zijn met wat je daarbij ervaart. Je drinkt bewust een kop thee, voelt de warmte van het theekopje en bent je bewust van de geur en de smaak van de thee. Dat is mindful theedrinken.

Mindfulness is van alle tijden.

Je traint je geest en lichaam door mindfulness om fit en opgewekt te blijven. Het positieve effect van mindfulness is veelvuldig wetenschappelijk bewezen. Mindfulness is een vorm van meditatie waarbij je met je aandacht aanwezig blijft bij dat wat er in het hier en nu gebeurt, wat dat ook mag zijn. Hoe simpel dit ook klinkt, meestal doen we het tegenovergestelde door op de automatische piloot te leven en meer bezig te zijn met van alles wat er nog moet gebeuren, in plaats van de gebeurtenis in het huidige moment.

  • Jon Kabat-Zinn, oprichter Mindfulness-Based Stress Reduction programma (MBSR) zegt: “Eenvoudig gezegd is oplettendheid (mindfulness); je van elk moment bewust zijn. Oplettendheid wordt ontwikkeld door doelbewust aandacht te schenken aan dingen waar we gewoonlijk niet bij stilstaan. Het is een systematische aanpak om nieuwe manieren van controle en wijsheid in ons leven te ontwikkelen, gebaseerd op ons innerlijk vermogen tot ontspanning, aandacht, bewustzijn en inzicht.”

  • In navolging van Kabat-Zinn ontwierpen Segal, Williams en Teasdale hun Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Depression (MBCT), hun definitie: “Aandachtgerichtheid (mindfulness) houdt in dat je aandacht geeft op een speciale manier: doelbewust, op het moment zelf en niet-oordelend.”

  • De boeddhistische monnik Thich Nhat Hanh beschrijft het als volgt: “Je hele aandacht op het werk richten, oplettend zijn en klaarstaan om iedere onvoorziene situatie op een kundige en verstandige manier aan te pakken – dat is bewuste aandacht.”

Lees meer over de mindfulness training….

Top